Raadio teel juhitav automudel on võimalus igaühele tunda ennast
võidusõiduauto piloodina, maksmata sealjuures tervet varandust ning
seadmata olulisse ohtu oma elu ja tervist. Millest iganes ka ei
unistaks- vormelitest ja sportsedaanidest kuni monster-truckide ja
bagideni- kui see on olemas täismõõdus, on peaaegu kindel, et on olemas
ka mudel. Võistlusi peetakse ringrajaautodele asfaltrajal või
sisetingimustes nõelviltvaibast rajal, maastikuautodele spetsiaalselt
ettevalmistatud maastikurajal või elektrimudelitele ka vaibast
siserajal. Spetsiaalsed asfaltrajad Eestis hetkel puuduvad, võisteldakse
ajutistel radadel, mis ehitatakse võistluste ajaks sobivale
asfaltplatsile. Toimivaid maastikuautode radasid on kolm ja need asuvad
Tartu külje all, Laitse Rallypargis ja Luige baasis. Ringrajaautode
sisevõistlusi on viimastel aastatel peetud Saue Gümnaasiumi võimlas.
Laiemas laastus jagunevad mudelid rajatüübi järgi ringraja- ja maastikuautodeks, mootoritüübi järgi elektri- ja sisepõlemismootoriga mudeliteks, kõigist neljast kombinatsioonist on erinevas suuruses (ehk mõõtkavas) variante. Võistlusklasse on maailmas lugematul hulgal, Eestis korraldatakse hetkel võistlusi järgmistes klassides:
TN-10: 1/10 mõõdus 2,11 cm³ sisepõlemismootoriga autod, sedaankered, asfaltrada.
TS-5: 1/5 mõõdus sisepõlemismootoriga autod, sedaankered, asfaltrada.
TM-10: 1/10 mõõdus elektrimootoriga autod, sedaankered, vaip- ja asfaltrada.
TS-10: 1/10 mõõdus piiratud elektrimootoriga autod, sedaankered, vaip- ja asfaltrada.
TM-18: 1/18 mõõdus elektrimootoriga autod, vaip- ja asfaltrada.
TS-18: 1/18 mõõdus piiratud elektrimootoriga autod, vaip- ja asfaltrada.
B-10: 1/10 mõõdus elektrimootoriga bagid, vaip- ja maastikurada.
B-8: 1/8 mõõdus 3.5 cm³ sisepõlemismootoriga bagid, maastikurada.
TR-8: 1/8 mõõdus 3.5 cm³ sisepõlemismootoriga bagid, maastikurada.
B-6: 1/6 mõõdus sisepõlemismootoriga bagid, maastikurada.
Võistlusmudelid on väliselt enamasti sarnased suure võidusõiduautoga, ka ehituses on palju sarnast. Reguleeritavad õliamortisaatorid, muudetava jäikusega vedrustus, stabilisaatorid, reguleeritavad rataste ja vedrustuse hoobade kaldenurgad, piiratud libisemisega diferentsiaalid, rehvivalik, aerodünaamika- kõik see mängib võidusõidus olulist rolli, nii väikestel kui suurtel autodel. Korralikul võistlusmudelil on erinevalt kaubamaja riiulilt ostetust võimalik reguleerida ja muuta väga paljusid erinevaid parameetreid ja neist kõigist võib sõltuda võidusõidu tulemus-võit või kaotus. Loomulikult on väga suur roll ka roolikeerajal, kelle osavus määrab otseselt lõpptulemuse. Nii auto seadistus kui sõitja oskused peavad olema tasemel, et sõit õnnestuks. Kui on asja vastu huvi, tasub tulla võistlust vaatama ja küsida kohapeal võistlejate käest lisainfot.
Sektsiooni esindaja Hans Mõtshärg, tel +372 5094717
Raadiomudelite sektsiooni info:
EAMK - http://www.modelcar.ee
RC Automudelisport - https://www.rccars.ee/
Laiemas laastus jagunevad mudelid rajatüübi järgi ringraja- ja maastikuautodeks, mootoritüübi järgi elektri- ja sisepõlemismootoriga mudeliteks, kõigist neljast kombinatsioonist on erinevas suuruses (ehk mõõtkavas) variante. Võistlusklasse on maailmas lugematul hulgal, Eestis korraldatakse hetkel võistlusi järgmistes klassides:
TN-10: 1/10 mõõdus 2,11 cm³ sisepõlemismootoriga autod, sedaankered, asfaltrada.
TS-5: 1/5 mõõdus sisepõlemismootoriga autod, sedaankered, asfaltrada.
TM-10: 1/10 mõõdus elektrimootoriga autod, sedaankered, vaip- ja asfaltrada.
TS-10: 1/10 mõõdus piiratud elektrimootoriga autod, sedaankered, vaip- ja asfaltrada.
TM-18: 1/18 mõõdus elektrimootoriga autod, vaip- ja asfaltrada.
TS-18: 1/18 mõõdus piiratud elektrimootoriga autod, vaip- ja asfaltrada.
B-10: 1/10 mõõdus elektrimootoriga bagid, vaip- ja maastikurada.
B-8: 1/8 mõõdus 3.5 cm³ sisepõlemismootoriga bagid, maastikurada.
TR-8: 1/8 mõõdus 3.5 cm³ sisepõlemismootoriga bagid, maastikurada.
B-6: 1/6 mõõdus sisepõlemismootoriga bagid, maastikurada.
Võistlusmudelid on väliselt enamasti sarnased suure võidusõiduautoga, ka ehituses on palju sarnast. Reguleeritavad õliamortisaatorid, muudetava jäikusega vedrustus, stabilisaatorid, reguleeritavad rataste ja vedrustuse hoobade kaldenurgad, piiratud libisemisega diferentsiaalid, rehvivalik, aerodünaamika- kõik see mängib võidusõidus olulist rolli, nii väikestel kui suurtel autodel. Korralikul võistlusmudelil on erinevalt kaubamaja riiulilt ostetust võimalik reguleerida ja muuta väga paljusid erinevaid parameetreid ja neist kõigist võib sõltuda võidusõidu tulemus-võit või kaotus. Loomulikult on väga suur roll ka roolikeerajal, kelle osavus määrab otseselt lõpptulemuse. Nii auto seadistus kui sõitja oskused peavad olema tasemel, et sõit õnnestuks. Kui on asja vastu huvi, tasub tulla võistlust vaatama ja küsida kohapeal võistlejate käest lisainfot.
Sektsiooni esindaja Hans Mõtshärg, tel +372 5094717
Raadiomudelite sektsiooni info:
EAMK - http://www.modelcar.ee
RC Automudelisport - https://www.rccars.ee/